Tuesday, February 25, 2014

Asam Pedas Melaka

Assalamualikum Readers ~~`

Readers? ade ke readers nye?hahaha..whatever la..Okey,now lets move to our point. Actually I came from Malacca, mmg anak jati melaka.Since born, primary school, secondary school, time dip dulu sume kat melaka. Cuma skrg nie je continue degree and kerja di Shah Alam, bandar penuh roundboard, hehe..So, klau dah kata anak jati melaka nie mestilah kenal dengan asam pedas, tak gitu gamaknye..Aku nie tak de la kate expert sgt buat asam pedas nie, cumanye klau aku buat tu ade rase la,tidak ler tetiba rase masak lemak cili padi..heheeh, aku merepek. Every time aku blek melaka, this is one of the main course yang aku x pernah miss nak masak, wajib!. So sebelum korang hempas laptop korang sebab bosan baca aku punye repekan, jmai sini aku share resepi asam pedah meleleh nie,..

Gambar di sponsor oleh Mr.google!

Maka bahan2nya :

Bahan A

1 biji bawang besar
3 ulas bawah putih
1/2 inch halia
1/2 inch kunyit hidup
1 sudu kerisik
1 sikat daun kari
Cili kering mesin
1 sk halba

Bahan B

Air asam jawa
Secubit serbuk perasa
Air
Serbuk lada hitam
Garam secukup rasa


Cara - cara membuatnya :

1) Tumbukkan kesemua bahan A, kecuali daun kari, cili merah dan halba
2) Kemudian Tumiskan halba dan daun kari diikuti dengan bahan - bahan yang ditumbuk
3) Setelas semua bahan tumisan wangi, masukkan cili mesin
4) Setelah masak cili yang ditumis, masukkan air asam jawa,air dan diikuti dengan bahan utama ( ikan)
5) Masukkan sedikit garam, serbuk perasa serta serbuk lada hitam
6) Biarkan sehingga mendidih. Sebagai accessories, bole lah ditambahkan dengan bendi mahupon tomata atau terung.


Taraaa..siap! pasnie bole lah feeling2 ade kat melaka sambil menikmati asam pedas. Kalau korang rase resepi nie x membantu, mai la singgah melaka, rase yang asli punye..

Selamat mencuba~~!











No comments:

Post a Comment